| Фонд місцевої демократії
Фонд місцевої демократії
Foundation of Local Democracy,
Kharkiv Ukraine
Фонд місцевої демократії (ФМД) - громадська неприбуткова організація, аналітичний центр(THINK TANKS), метою якого є вплив на економічні, політичні та соціальні процеси в Україні, сприяння місцевому самоврядуванню, проведенню реформ, розвитку громадянського суспільства та демократії

29-30 травня 2014 року у Києві відбулася робоча нарада на тему: «Розробка механізмів реалізації рішення Уряду щодо надання послуг Укрдержреєстру, Державної міграційної служби та Держземагенства через  центри надання адміністративних послуг».іційовано та організовано Центром політико-правових реформ спільно з Міністерством регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України, у зв’язку з прийняттям 16 травня 2014 року Розпорядження Кабінету Міністрів України №523, яким затверджено Перелік адміністративних послуг органів виконавчої влади, що надаються через центри надання адміністративних послуг (далі – ЦНАП).

При цьому важливо наголосити на кількох позиціях щодо самого рішення Уряду.

По-перше, це рішення Кабінету Міністрів ухвалено на виконання вимог Закону України «Про адміністративні послуги» і воно має на меті забезпечити надання у ЦНАП базових / найпопулярніших адміністративних послуг:

- з реєстрації місця проживання, видачі паспортів (ДМС);

- реєстрації фізичних осіб-підприємців та юридичних осіб (Укрдержреєстр);

- реєстрації прав на нерухоме майно (Укрдержреєстр);

- реєстрації земельних ділянок (Держземагенство).

Відтак, у містах і районах, де вже створено відповідну інфраструктуру (насамперед, є належні приміщення ЦНАП) відкривається можливість для надання якісних адміністративних послуг зазначених вище органів.

По-друге, це рішення Уряду очікувалося ще рік тому, але воно блокувалося міністрами юстиції у 2013 році, які виступали за відомчу модель надання адміністративних послуг.

По-третє, це рішення Кабінету Міністрів України є реальним кроком до майбутньої децентралізації повноважень з надання відповідних адміністративних послуг, тобто до передачі зазначених сфер до компетенції органів місцевого самоврядування.

Участь у робочій нараді взяли: представники міністерств та інших центральних органів виконавчої влади: Мінрегіонбуду (Радник Віце-прем’єр-міністра – Міністра регіонального розвитку  Олександр Саєнко), Мінекономрозвитку (керівник Управління адміністративних послуг Ігор Бондар), Мін’юсту (головний спеціаліст Управління конституційного та адміністративного законодавства Ярослава Кагляк); Державної міграційної служби (Заступник Голови Тетяна Нікітіна та Директор департаменту управління справами та регіонального розвитку Сергій Дехтяренко), Укрдержреєстру (Перший заступник Голови Олена Ференс, начальник Департаменту реєстрації речових прав на нерухоме майно Анатолій Лещенко, керівник Реєстраційної служби міста Києва Андрій Янчук),  Держземагенства (Перший заступник Голови Артем Кадомський, начальник управління справами Валерій Клебан, заступник Директора Департаменту Державного земельного кадастру Олексій Ілєнко), представники центрів надання адміністративних послуг з Вінниці (керівник ЦНАП Євген Іщук), міста Києва (керівник ЦНАП Наталія Шамрай та її заступниця Наталія Ткач), Солом’янської райдержадміністрації у м. Києві (керуючий справами РДА Петро Макаренко), Луганська (заступниця керівника ЦНАП Марина Маценко), Луцька (керівниця ЦНАП Леся Карп’як),  Миргорода (керівниця ЦНАП Оксана Коротіна), Харкова (керівниця ЦНАП Ірина Синицька), а також експерти неурядових організацій, зокрема, Центру політико-правових реформ (Віктор Тимощук та Надія Добрянська), Центру досліджень місцевого самоврядування (Ігор Бригілевич).

Під час заходу було визначено та обговорено можливі перешкоди у впровадженні відповідного рішення Уряду щодо кожної з груп послуг.

За результатами наради Центром політико-правових реформ буде підготовлено Звіт з детальним викладом відповідних проблем (перешкод / ризиків) та пропозиціями щодо шляхів їх вирішення. На основі Звіту буде сформовано проект Плану заходів,  запропонований для схвалення відповідними міністерствами та / або Урядом. Центр політико-правових реформ також готовий докласти зусиль для розробки проектів нормативних актів, необхідних для реалізації ідеї надання найпопулярніших адміністративних послуг через «єдиний офіс» (ЦНАП).

Наразі узагальнено можна відзначити, що основними тактичними перешкодами реалізації цього рішення Уряду є:

- законодавче закріплення повноважень з надання певних адміністративних послуг за конкретними категоріями посадових осіб (реєстрацію бізнесу та реєстрацію прав на нерухоме майно мають здійснювати лише відповідні державні реєстратори; реєстрацію земельних ділянок – кадастрові реєстратори);

- окремі вимоги спеціального законодавства щодо виключних компетенцій окремих органів державної влади (наприклад, обов’язкове накладення адміністративних стягнень посадовими особами державної міграційної служби до осіб, які несвоєчасно отримують паспорт або вклеюють фотокартку до паспорта тощо);

-  вимоги нормативних актів щодо спеціального обладнання та доступу до баз даних;

- незавершеність роботи з формування багатьох державних реєстрів / баз даних (наприклад, переважно паперові картотеки реєстрації місця проживання, неповний Державний земельний кадастр тощо).

Попередньо оптимальними варіантами вирішення зазначених проблем визначено:

-   зміни до Закону України «Про адміністративні послуги», які нададуть можливість протягом перехідного періоду (1-2 роки) залучати до надання адміністративних послуг у ЦНАП представників профільних органів, тобто фактично через облаштування у ЦНАП робочих місць відповідних суб’єктів надання адміністративних послуг;

-   зміни до спеціальних (тематичних) законів, які передбачатимуть децентралізацію відповідних адміністративних послуг та можливість надання відповідних адміністративних послуг адміністратором ЦНАП, в т.ч. доступ до реєстрів.

Впевненості у тому, що зазначені у Переліку адміністративні послуги можуть надаватися через ЦНАП додає той факт, що вже сьогодні більшість із зазначених послуг надаються в окремих ЦНАП у «пілотному» режимі. Крім того, потрібно пам’ятати, що сфери реєстрації бізнесу та прав на нерухомість ще у 2012 році належали до компетенції органів місцевого самоврядування, тобто відповідні органи мають достатню спроможність у наданні цих послуг. А послуги Державної міграційної служби для українців (з видачі паспортів та реєстрації місця проживання) є найпростішими з точку зору змісту справ, і їх досі у багатьох містах виконують «паспортисти» ЖЕКів та ОСББ.

При цьому робота з реєстрами / базами даних, питання їх наповнення, інтеграції тощо можуть виконуватися і після об’єднання фронт-офісів з надання відповідних адміністративних послуг.

Найдискусійнішим питанням між представниками міст (ЦНАП) та представниками центральних органів виконавчої влади (ЦОВВ) було питання про можливість збереження «паралельного» прийому відвідувачів, тобто одночасного прийому не тільки у ЦНАП, але й у територіальних (відомчих) підрозділах ЦОВВ. На думку представників ЦОВВ таким чином у громадянина зберігається право вибору якіснішого надавача послуг. Натомість представники міст та неурядові експерти наголошували на недоліках «паралельного» прийому: необхідність утримання подвійної інфраструктури з прийому відвідувачів (приміщень, персоналу тощо); неможливість забезпечення порядку у діловодстві (адже виникає паралельний облік відвідувачів); збереження корупційних ризиків (адже зберігається прямий контакт у непрозорому офісі з суб’єктом, який вирішує справу).

Досвід передових міст, в т.ч. в інших корупціогенних послугах, показує, що при наданні послуг у ЦНАП паралельний прийом має бути закритий. При цьому якість послуг у ЦНАП однозначно вища, аніж при відсутності такої моделі надання послуг (за даними 2013 року якість послуг у ЦНАП удвічі вища).

Отже, «паралельність» допустима не в межах окремої адміністративно-територіальної одиниці, а лише у розрізі країни. Там де ЦНАП утворено і він готовий надавати послуги відомчого територіального органу, такий ЦОВВ повинен припиняти прийом відвідувачів, а там де ЦНАП не утворено, такий територіальний орган і надалі здійснює прийом відвідувачів.

Остаточним же кроком у цій реформі має бути повна децентралізація.

Відкритим питанням є готовність до надання адміністративних послуг зазначених  органів у ЦНАП при районних державних адміністраціях. Адже на цьому рівні влади питання фінансування, приміщень, обладнання, персоналу є суттєво складнішим. Загалом це питання ще потребує додатково вивчення.

 



Оставить комментарий




Інші матеріали

Міністру – все на чистоту
Міністру – все на чистоту

Ось так, прямо в очі сказала Міністру юстиції Павлу Петренко все , [Читати далі]

Представлено результати громадського моніторингу
Представлено результати громадського моніторингу

Київ, Україна (15 березня 2016 року). Майже 85% користувачів [Читати далі]

Розділи

  • МС (187)
  • ГС (202)
  • Зверніть увагу (81)
  • Блог (30)
  • Моніторинг видачі віз (2007-2012) (6)
  • Адміністративні послуги (61)
  • Адміністративні послуги. Харків (91)
  • Європейська інтеграція (30)
  • Конкурси (8)
  • Бібліоміст (6)
  • Культура діалогу (69)
  • Діалоги заради миру (27)
  • Новини (330)
  • Статті (69)
  • Видання ФМД (23)

Olga Miroshnyk, Head Foundation of Local Democracy
12, Movchanovskyi vyizd, Office 13 Kharkiv, Ukraine 61001
Phone: +380501626045
E-mail: mirfmd@gmail.com, Web-site: www.fmd.kh.ua Facebook: FMD