В Харкові відбувся круглий стіл з проблем реформи адміністративних послуг за участі громадськості та влади | Фонд місцевої демократії
Фонд місцевої демократії
Foundation of Local Democracy,
Kharkiv Ukraine
Фонд місцевої демократії (ФМД) - громадська неприбуткова організація, аналітичний центр(THINK TANKS), метою якого є вплив на економічні, політичні та соціальні процеси в Україні, сприяння місцевому самоврядуванню, проведенню реформ, розвитку громадянського суспільства та демократії

В Харкові відбувся круглий стіл з проблем реформи адміністративних послуг за участі громадськості та влади

???????????????????????????????29 жовтня 2014 р. в Харкові відбулося обговорення стану реалізації Закону України “Про адмініративні послуги” за останні два роки, межах круглого столу “Стан надання адміністративних послуг через ЦНАП: обмін досвідом, обгорення проблета перспективи їх подолання”. 

У заході взяли участь представники місцевих аналітичних центрів, бізнес-асоціацій та інших громадських організацій, а також керівники центрів надання адміністративних міст з Харківської, Сумської та Полтавської областей, представники Харківської міської ради, Харківської обласної державної адміністрації, територіальних органів Державної міграційної служби, Державного земельного агентства в Харківській області, обласного Управління юстиції. Представники ЦНАП, громадськості та Державної міграційної служби обговорили шляхи вирішення проблем з реєстрацією місця проживання, що виникли з 1 жовтня 2014 р. з початку надання послуги через ЦНАП. Головною проблемою виявилися брак електронних реєстрів мешканців, складність процедури як для громадян, так і для чиновників, та недосконалість законодавства.

 

У вступному слові заступник голови Правління Центру політико-правових реформ Віктор Тимощук наголосив, що двохрічний досвід виконання Закону «Про адміністративні послуги» дуже відрізняється у різних містах і регіонах України. При цьому визначальним є суб’єктивний чинник, і бажання (або небажання) окремих міських голів, керівників обласних та районних державних адміністрацій покращувати якість надання адміністративних послуг. На жаль, багато місцевих керівників не віддають належної пріоритетності цьому питанню. Учасники круглого столу розкритикували непослідовність та саботаж міністерств у впровадженні послуг органів виконавчої влади через ЦНАП за Розрядженням Кабінету Міністрів України 532. Зокрема, відсутність розроблених міністерствами потрібних законопроектів та небажання державних служб співпрацювати з ЦНАП заради якості обслуговування громадян.

Свою стимулюючу роль Закон «Про адміністративні послуги» частково виконує. Щонайменше третина міст – обласних центрів мають цілком належні центри надання адміністративних послуг (ЦНАП), які не поступаються кращим західним зразкам (наприклад, Вінниця, Івано-Франківськ, Луцьк, Харків та інші). Ще у третині таких міст є достатній потенціал для розвитку. Але, на жаль, є навіть міста-обласні центри, які не впроваджують адекватної політики зі створення інтегрованих офісів. Найгірше, що і центральна виконавча влада не надає достатньої підтримки і чітких сигналів щодо державної політики у сфері адміністративних послуг.

З одного боку, у травні 2014 року був суттєвий позитивний крок – затверджено Перелік адміністративних послуг органів виконавчої влади, які мають надаватися через ЦНАП. Але після цього відповідальні міністерства та інші центральні органи виконавчої влади (ЦОВВ) на забезпечили умов для впровадження цього рішення, не було прийнято необхідних змін до законодавства, не налагоджено системної співпраці між органами державної влади та органами місцевого самоврядування. Поодинокі приклади співпраці на місцях (як-от у Луцьку чи Харкові тощо) є швидше винятком із загального правила.

На жаль, з боку міністерств та ЦОВВ чітко прослідковується домінування відомчих інтересів та небажання спільно з органами самоврядування покращувати якість послуг для громадян. Уряд втратив час на швидку децентралізацію повноважень з реєстрації бізнесу та нерухомості, через непослідовну, а насправді деструктивну, політику Міністерства юстиції. Ініціативи Мінрегіонбуду з децентралізації базових адміністративних послуг наразі наштовхнулися на спротив усіх причетних центральних органів виконавчої влади.

Але найкритичнішого рівня ситуація досягла у жовтні, коли через центри надання адміністративних послуг почали надаватися послуги Державної міграційної служби. У багатьох містах, замість незадовільних послуг напівлегальних «паспортистів» (які вели прийом громадян, як правило, 6 годин на тиждень, а сама процедура реєстрації місця проживання забирала тиждень часу) громадяни отримали ще більші проблеми. Адже навіть потратити на прийом до відповідального чиновника не у всіх містах виявилося можливим.

Причиною такого стану є як недопрацювання органів місцевого самоврядування, які не завжди належно підготувалися до нового навантаження. Але основна причина паспортно-реєстраційного колапсу, на думку експертів ЦППР, полягає у саботажній політиці Державної міграційної служби, яка: 1) не забезпечила ЦНАПи належними інформаційними картками, необхідними для якісної роботи адміністраторів; 2) не забезпечила ЦНАП бланковою продукцією; 3) не узгодила свої графіки роботи з режимом роботи ЦНАП; 4) практикує повернення громадянам документів, отриманих через ЦНАП без будь-якого обґрунтування; 5) не забезпечила навчання адміністраторів ЦНАП і т.д.

Навіть у містах і регіонах, де була позитивна співпраця обласних підрозділів ДМС з ЦНАП, нині є намагання зруйнувати налагоджені механізми. Наприклад, у Волинській області працівників ДМС відкликають з бек-офісів ЦНАП, хоча сьогодні така співпраця – це єдиний спосіб забезпечити належне обслуговування громадян. Тобто очевидно, що ДМС намагається  у своїх вузьковідомчих інтересах, нехтуючи інтересами громадян, показати неспроможність органів місцевого самоврядування та загальмувати політику децентралізації повноважень.

Під час круглого столу обговорювалися шляхи виходу з цієї ситуації. Дискутувалося питання переваг і недоліків існуючого (фактично «дозвільного») та повідомного принципів реєстрації МПЖ, створення централізованої або ж локальних електронних реєстрів мешканців, потребу скорочення складів адміністративних правопорушень у цій сфері.

На думку, представників громадськості, працівників ЦНАП та Державної міграційноїслужби головною проблемою виявився брак електронних реєстрів мешканців та складність процедури як для громадян, так і для чиновників. При цьому персонал Харківського ЦНАП та представники обласного ДМС відзначили достатньо конструктивну співпрацю між своїми структурами. Колеги разом закликали Уряд до якнайшвидшого коригування законодавства та раціоналізації процедур реєстрації місця проживання.

Представники органів місцевого самоврядування піднімали і питання фінансування та кадрового забезпечення ЦНАП, особливо у контексті виконання державних повноважень.

Також учасники обговорювали позитиви і ризики політики децентралізації базових послуг. Експерти Центру політико-правових реформ закликали учасників круглого столу надати своїпропозиції та зауваження до проекту Закону України “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розширення повноважень органів місцевого самоврядування та оптимізаціїнадання адміністративних послуг”, розробленого робочою групою Мінрегіонбуду із залученням експертів ЦППР.

Учасники закликали до формування послідовної державної стратегії реформи адміністративних послуг, з урахуванням реформи місцевого самоврядування, адміністративно-територіального устрою та переходу на електронні реєстри та документообіг.

Захід був проведений Центром політико-правих реформ (Київ) та Фондом місцевої демократії (Харків) за фінансової підтримки Європейського Союзу.

http://pravo.org.ua/2011-07-20-17-42-30/1792-v-kharkovi-vidbuvsia-kruhlyi-stil-z-problem-reformy-administratyvnykh-posluh-za-uchasti-hromadskosti-ta-vlady.html

 



Оставить комментарий




Інші матеріали

Міністру – все на чистоту
Міністру – все на чистоту

Ось так, прямо в очі сказала Міністру юстиції Павлу Петренко все , [Читати далі]

Представлено результати громадського моніторингу
Представлено результати громадського моніторингу

Київ, Україна (15 березня 2016 року). Майже 85% користувачів [Читати далі]

Розділи

  • МС (144)
  • ГС (159)
  • Зверніть увагу (67)
  • Блог (9)
  • Моніторинг видачі віз (2007-2012) (6)
  • Адміністративні послуги (61)
  • Адміністративні послуги. Харків (89)
  • Європейська інтеграція (25)
  • Конкурси (8)
  • Бібліоміст (6)
  • Культура діалогу (67)
  • Діалоги заради миру (27)
  • Новини (287)
  • Статті (38)
  • Видання ФМД (23)

Olga Miroshnyk, Head Foundation of Local Democracy
12, Movchanovskyi vyizd, Office 13 Kharkiv, Ukraine 61001
Phone: +380501626045
E-mail: mirfmd@gmail.com, Web-site: www.fmd.kh.ua Facebook: FMD