Проект “Поширення кращих практик недержавного моніторингу надання адміністративних послуг” фінансується Європейським Союзом у рамках Фонду розвитку громадянського суспільства та впроваджується ПРООН Україна (2013-2015 рр.). Ключовими партнерами у цьому проекті є громадське об’єднання «Самопоміч» та Львівська міська рада.
Головною метою проекту «Поширення кращих практик недержавного моніторингу надання адміністративних послуг» є посилити спроможність організацій громадянського суспільства в містах України здійснювати громадський моніторинг надання адміністративних послуг.
З адміністративними послугами у своєму житті стикається кожен мешканець України. Однак у 2013 році, за даними Центру політико-правових реформ, 65% громадян України були частково або повністю незадоволені якістю послуг, які надають органи місцевої влади. У деяких містах України та за кордоном громадські організації намагаються підвищити якість публічних послуг завдяки громадському моніторингу надання послуг, використовуючи методи вивчення рівня задоволеності споживачів, проведення громадської експертизи, соціального аудиту, запиту на отримання публічної інформації чи «таємний клієнт», як-от у Львові.
Згадані практики проаналізовані в дослідженні та відповідній публікації проекту, присвяченій «Участі громадськості у моніторингу надання послуг публічними органами влади». У ній аналізується діюче законодавчо-нормативне регулювання сфери надання адміністративних послуг та залучення громадян до моніторингу та нагляду за якістю їх надання. Вона також включає опис ефективних методик громадського моніторингу з міжнародного досвіду та досвіду міст України. Окрім кращих практик міста Львова, в публікації описані практики міст Феодосія (АР Крим), Вознесенськ (Миколаївська область), Івано-Франківськ, Сєвєродонецьк (Луганська область), Славутич (Київська область), Луганськ, Дніпропетровськ та Київ. Збірка кращих практик пропагуватиметься проектом в Україні та інших країнах серед тих громадських організацій, які захочуть перейняти відповідний досвід та впровадити в своїх містах власні моніторингові ініціативи.
Проект ЄС та ПРООН “Поширення кращих практик недержавного моніторингу надання адміністративних послуг” також надасть малі гранти 15 організаціям громадянського суспільства на впровадження їхніх моніторингових проектів на муніципальному рівні. Тому 4 листопада у Львові проведено тренінг для представників 30 громадських організацій із різних регіонів України з питань ефективних методик громадського моніторингу надання адміністративних послуг та для ознайомлення їх із досвідом Львова у цій сфері.
Ігор Рекун, представник СМОГ «Громадське бюро «Правозахист», за результатами участі в тренінгу назвав інструмент громадського моніторингу дороговказом бажаних змін у сфері публічного адміністрування.
Олександр Чепур, представник Полтавської обласної молодіжної громадської організації “Твій Світ”зазначив: «Працівники ЦНАПів, які ми відвідали у Львові та Івано-Франківську, якісно відрізняються від традиційного уявлення про чиновників, вони вміють спілкуватися з відвідувачами, не бояться спілкуватися з громадськими організаціями та проводити моніторинг надання послуг у ЦНАПах. В цих установах зуміли змінити ставлення до людей, як до прохачів».
Головною метою всіх проектів, які будуть відібрані до надання малих грантів, є забезпечення зворотного зв’язку між органами місцевого самоврядування та організаціями громадянського суспільства, щоб рекомендації громадськості були почуті органами влади та взяті до уваги з метою підвищення якості надаваних послуг.
Міхальков Максим, представник Громадської організації «Агенція демократичного розвитку Донбасу» сказав: «Ми переконались, що ЦНАПи у Львові та Івано-Франківську створювались для людей, щоб зробити процес надання послуг комфортним, тому ціллю громадського моніторингу в нашому місті буде підвищити зручність отримання послуг для людей».
Під час тренінгу було також презентовано мету та завдання власної ініціативи ГО «Самопоміч» як Ресурсного центру для інших НГО, у рамках якої навчають «таємних клієнтів» адміністративних органів у Львові, організовують їхні моніторингові візити до Центрів надання адміністративних послуг та розроблятимуть підсумковий моніторинговий звіт із рекомендаціями надавачам послуг для подальших дій щодо підвищення якості адміністративних послуг у місті.
Проект пропонує організаціям громадянського суспільства можливості розвитку їхньої спроможності з питань залучення громадян міст до моніторингу якості надання адміністративних послуг, ознайомлення з існуючими інноваційними міжнародними та українськими ефективними методиками та практиками громадського моніторингу та ін.