Оцінка надання додаткових адміністративних послуг в ЦНАП м. Харкова після 1 жовтня 2014 року | Фонд місцевої демократії
Фонд місцевої демократії
Foundation of Local Democracy,
Kharkiv Ukraine
Фонд місцевої демократії (ФМД) - громадська неприбуткова організація, аналітичний центр(THINK TANKS), метою якого є вплив на економічні, політичні та соціальні процеси в Україні, сприяння місцевому самоврядуванню, проведенню реформ, розвитку громадянського суспільства та демократії

Оцінка надання додаткових адміністративних послуг в ЦНАП м. Харкова після 1 жовтня 2014 року

96720 (1)Ольга Мірошник, голова Харківського  Фонду місцевої демократії

  Оцінка  надання додаткових адміністративних послуг в ЦНАП м. Харкова після 1 жовтня 2014 року (реєстрація місця проживання, видача паспортів громадянина України (у тому числі і для виїзду за кордон), які до рішення Кабінету Міністрів України надавались Державною міграційною службою).

 В травні 2014 року Кабінетом Міністрів України було прийнято розпорядження № 523-р «Деякі питання надання адміністративних послуг органів виконавчої влади через центри надання адміністративних послуг», яким затверджено Перелік адміністративних послуг органів виконавчої влади, що надаються через центри надання адміністративних послуг (ЦНАП). Зазначене розпорядження набрало чинності 5 червня 2014 року.

Це рішення було довгоочікуваним, оскільки передбачало, що українські єдині офіси нарешті зможуть запропонувати громадян дійсно популярні (базові) адміністративні послуги. Передача цих адміністративних послуг до ЦНАП є реальним кроком на шляху до децентралізації повноважень та підсилення функцій місцевого самоврядування.

Харківські ЦНАП – центральний та 9 районних – ретельно готувалися до надання нових адміністративних послуг, зокрема до видачі паспортів громадянина України, оформлення/обміну паспортів громадянина України для виїзду за кордон (у тому числі термінове оформлення), а також до послуг з реєстрації місця проживання.

Моніторинг, проведений Фондом місцевої демократії (ФМД) у вересні – жовтні 2014 року, показав, що в Харкові всі ЦНАП були організаційно підготовлені до надання додаткових послуг: були  облаштовані додаткові приміщення для прийому відвідувачів та архівів, виділені окремі кабінети для працівників Державної міграційної служби України (ДМС), встановлені сейфи для зберігання паспортів, доставлені всі необхідні бланки та програми, проведені навчання адміністраторів.

Однак аналіз роботи ЦНАП у листопаді, проведений ФМД показав, що процес надання вище перелічених адміністративних послуг не тільки не покращився, а навпаки погіршився. Відвідування всіх 10 ЦНАП декілька разів на місяць, в різні робочі години виявив проблеми, які не дозволяють вважати нинішню якість належною.

1.     Черги

При відвідуванні ЦНАП Ленінського, Жовтневого, Комінтернівського та Фрунзенського районів кількість відвідувачів становила від 2 до 10. Електрона черга працювала, люди обслуговувалися швидко і були задоволені.

При відвідуванні ЦНАП Дзержинського, Московського, Орджонікідзевського районів картина мінялася: черги становили від 35 до 150 відвідувачів. Багато відвідувачів приходили вдруге або втретє, тому що оформити послугу з 85 номером в черзі вже було неможливо. Наступного дня потрібно було записуватися заново. У середньому в цих районних ЦНАП за день обслуговувалося від 130 до 200 відвідувачів (з урахуванням тих, хто отримував документи).

Особливо  варто відзначити ЦНАП Київського району, який єдиний в місті надавав послугу з видачі закордонного паспорту. Тут теж спостерігалася  вражаюча картина: протягом певних двох-трьох днів черга становила від 15 до 30 відвідувачів, а протягом інших двох-трьох днів – до 200!

2.     Адміністратори

Кількість адміністраторів, що здійснюють прийом-видачу документів у ЦНАП на момент моніторингуне змінилася, незважаючи на додаткові послуги і збільшений потік відвідувачів. В деяких районах на момент перевірки їх було навіть менше (Червонозаводський: два із трьох, Київський – три із п’ятьох по штату).

Час о адміністратора з одним відвідувачем коливався від 10 хвилин до 1,5 години (Київський район). На думку деяких відвідувачів, причина тривалого обслуговування – некомпетентність адміністратора. Хоча тут може йтися як про недостатню підготовленість адміністраторів до нових послуг, адже навчання у роботі дійсно потребує часу, так і обов’язок заповнення великої кількості бланків та формулярів на кожну послугу.

3.     Інформаційне забезпечення та забезпечення бланками

В основному інформування налагоджене, інформаційні матеріали розміщені на стендах та столах. Електронні черги працюють у всіх ЦНАП. Для інформування відвідувачів чергують працівники райдержадміністрацій, в Комінтернівському районі допомагають з консультаціями працівники бібліотеки, яких на 2 місяці направили для допомоги в ЦНАП, попередньо провівши інструктаж.

Бланків, яки ЦНАПи повинна забезпечувати ДМС, не вистачає в жодному ЦНАП. Людям інколи доводиться їхати по 2-3 транспортні зупинки, щоб їх купити.

4.     Адмінпротоколи.

Обов’язкове накладення адміністративних стягнень посадовими особами ДМС до осіб, які несвоєчасно отримують паспорт або вклеюють фотокартку до паспорта надзвичайно ускладнює процес надання послуги. Адміністратори не мають права стягувати штрафи. Тому, щоб оплатити штраф та отримати адмінпротокол заявникам доводиться їхати в районний підрозділ ДМС. Крім того, складати адмінпротоколи та стягувати штрафи має право тільки начальник ДМС, що додатково збільшує час для отримання послуги.

Враховуючи те, що прийом громадян в цих службах (ДМС)  здійснюється 2 рази на тиждень, термін отримання послуги подовжується вдвічі, а відвідувати ЦНАП заявникам доводиться по декілька разів, що додатково впливає на збільшення черг.

 Висновки.

Аналізуючи роботу  ЦНАП, можна зробити висновок, що взаємодія всіх структур влади, від яких залежить якість адміністративних послуг,  поки що не є на належному рівні.

Як здається, ДМС сприйняла розпорядження Кабінету Міністрів України як спробу відібрати в них роботу та не сприяє налагодженню процесу  передачі своїх повноважень адміністраторам ЦНАП. Навіть не зважаючи на те, що рішення щодо результату адміністративної послуги залишається за посадовцями ДМС, і вони не позбавляються повноважень у своїй сфері.

З огляду на вищевикладене, слід зазначити наступне.

  1. В результаті непогоджених дій адміністратори не отримали належну підготовку, яку повинна була забезпечити ДМС, тому часто на початках проводять прийом документів непрофесійно, що затягує час і створює черги. На жаль, ДМС не підготувала належних інформаційних карток, які б враховували особливості різних ситуацій.
  2. ДМС не сприяє вирішенню проблеми складання адмінпротоколів (наприклад, чергування працівника ДМС в ЦНАП для складання адмінпротоколів. Або взагалі перехід до алгоритму: спочатку надання послуги, а потім – за наявності підстав – адміністративне провадження). В результаті заявники витрачають час для того, щоб потрапити на прийом начальника цієї служби (всього 2 рази на тиждень) та оплатити штраф.
  3. Працівники ДМС можуть без попередження не прийти в ЦНАП на прийом (наприклад, так було у Київському районі), що створює черги та викликає незадоволення у громадян.
  4. Керівництво міської влади та ЦНАП не забезпечило своєчасно належну кількість адміністраторів, враховуючи збільшення послуг та суттєвого збільшення напливу відвідувачів. Кількість адміністраторів у жовтні та на початку листопада залишилася на рівні вересня (3-4 особи на один ЦНАП), хоча розрахувати кількість адміністраторів можна було заздалегідь. Добре, що нарешті міською владою прийнято рішення про збільшення кількості адміністраторів ще на 21 одиницю.
  5. Відкритими залишаються питання перевезення (перенесення, доставки паспортів). А в останній період ще й додається проблема дефіциту бланків паспортів.

28 листопада 2014 року



Оставить комментарий




Інші матеріали

Що важливіше під час пандемії – права людини чи публічний інтерес
Що важливіше під час пандемії – права людини чи публічний інтерес

Пандемія COVID-19 оголила низку проблем щодо забезпечення прав [Читати далі]

Міністру – все на чистоту
Міністру – все на чистоту

Ось так, прямо в очі сказала Міністру юстиції Павлу Петренко все , [Читати далі]

Представлено результати громадського моніторингу
Представлено результати громадського моніторингу

Київ, Україна (15 березня 2016 року). Майже 85% користувачів [Читати далі]

Розділи

  • МС (187)
  • ГС (202)
  • Зверніть увагу (81)
  • Блог (30)
  • Моніторинг видачі віз (2007-2012) (6)
  • Адміністративні послуги (61)
  • Адміністративні послуги. Харків (91)
  • Європейська інтеграція (30)
  • Конкурси (8)
  • Бібліоміст (6)
  • Культура діалогу (69)
  • Діалоги заради миру (27)
  • Новини (330)
  • Статті (69)
  • Видання ФМД (23)

Olga Miroshnyk, Head Foundation of Local Democracy
12, Movchanovskyi vyizd, Office 13 Kharkiv, Ukraine 61001
Phone: +380501626045
E-mail: mirfmd@gmail.com, Web-site: www.fmd.kh.ua Facebook: FMD