Законопроект про засади державної регіональної політики: до історії питання | Фонд місцевої демократії
Фонд місцевої демократії
Foundation of Local Democracy,
Kharkiv Ukraine
Фонд місцевої демократії (ФМД) - громадська неприбуткова організація, аналітичний центр(THINK TANKS), метою якого є вплив на економічні, політичні та соціальні процеси в Україні, сприяння місцевому самоврядуванню, проведенню реформ, розвитку громадянського суспільства та демократії

Законопроект про засади державної регіональної політики: до історії питання

artem-konovalov-kharkiv-ciacyАртем Коновалов. Особиста думка. Спеціально для ФМД

Міністерство економічного розвитку і торгівлі України 8 квітня виклало проект Закону України “Про засади державної регіональної політики” на своєму офіційному Інтернет-сайтові, але обговорення документу триває вже не перший рік.

Поглянемо тільки не деякі “опорні” точки процесу законодавчого нормотворення основ політики розвитку регіонів.

2011 рік: прискіпливість громадськості

Два роки тому тодішнє Міністерство регіонального розвитку, будівництва та ЖКГ на виконання ініціатив Президента України винесло на громадське обговорення пакет із проектів Програми реформування системи управління регіональним розвитком, Законів “Про основні засади державної регіональної політики” та “Про внесення змін до Бюджетного кодексу України” (про Державний фонд регіонального розвитку).

Стосовно засадничого законопроекту київський Інститут громадянського суспільства висловив низку застережень:

  • порушена цілісність і збалансованість системи інституцій (не передбачено створення координаційних рад на регіональному рівні та агенцій регіонального розвитку, не забезпечено пропорційність представництва у Національній координаційній раді);
  • справжня мета політики – належний рівень життя людини незалежно від місця проживання – замінена на мету, яка по-суті не є метою, а шляхом її досягнення (створення умов для розвитку регіонів);
  • суттєво занижена вага просторових чинників, на яких має базуватися регіональна політика;
  • до об’єктів регіональної політики окрім регіонів віднесені населені пункти, що є неправильним за означенням і недоцільним;
  • зроблено акцент на угоди з регіонального розвитку, ефективність яких є дискусійною, а місце у новій системі планувальних документів – не зовсім зрозумілим (немає відповіді на запитання: як угода співвідноситься з планом реалізації стратегії? По-суті угода має стати варіантом оформлення плану реалізації стратегії, що однак не слідує із змісту законопроекту);
  • не виписані механізми фінансування проектів розвитку через Державний фонд регіонального розвитку, що різко підвищує ризики запровадження неефективного та корупційного варіанту утворення та функціонування фонду;
  • проект лише фрагментарно запроваджує раніше розроблену концепцію реформи державної регіональної політики, що негативно вплине на ефективність системи державного управління регіональним розвитком, яка має бути створена;
  • взагалі в ході розроблення закону про засади державної регіональної політики варто повністю гармонізувати нормативну базу у сфері регіонального розвитку, а Закон “Про стимулювання розвитку регіонів” міг би стати окремим розділом базового закону.

Ці бачення лягли в ряд рекомендацій. Окремо, в ІГС наголосили, що документ був фактично скороченою та модифікованою версією проекту Закону “Про засади державної регіональної політики”, розробленого впродовж 2008-2009 рр. Міністерством регіонального розвитку та будівництва та відповідною міжвідомчою робочою групою під керівництвом В.С. Куйбіди (тодішнього Міністра) та А.Ф. Ткачука (директора ІГС).

Серед позитивів експерти відзначили те, що проект 2011 року був значно предметніший за також ними аналізований проект Закону “Про основи державної регіональної політики” 2010 року.

2012 рік: доцільно відхилити

На самому початку 2012 року Верховна Рада України VI скликання розглянула законопроект 6462 про засади державної регіональної політики, датований ще 2010 роком… І направила документ на повторне перше читання. Хоча науково-експертний аналіз зазначав: “за результатами розгляду в першому читанні законопроект доцільно відхилити”.

Згодом голова профільного парламентського комітету з питань будівництва, містобудування і житлово-комунального господарства та регіональної політики Володимир Рибак вніс доопрацьований законопроект за р.н. 6462-д. В пояснювальний записці автори зазначили, що “ухвалення Закону … створить законодавчу базу для ефективної реалізації нової державної регіональної політики, сприятиме залученню регіонів до саморозвитку, дасть змогу впровадити в життя такі механізми регіонального розвитку, що легко адаптуються до практики Європейського Союзу та стимулюють активність владних органів на місцях… дозволить суттєво підвищити рівень життя населення та збільшити надходження до бюджетів всіх рівнів”. Але доля й цієї ініціативи була короткою. Головне науково-експертне управління надало узагальнюючий висновок – доцільно відхилити, а сам проект у порядок денний минулого скликання так і не було включено.

2013 рік: нове дихання?

Навесні 2013 року по регіонах почали зустрічатися оголошення про громадське обговорення чергового законопроекту “Про засади державної регіональної політики”. Одна з облдержадміністрацій надала текст відповідної новації за підписом І заступника Міністра економічного розвитку і торгівлі України А.А. Максюти.

Згодом – 8 квітня – Міністерство надало вже проект документу та пояснювальну записку за підписом очільника І.М. Прасолова.

Насамкінець, слід зауважити, що в редакціях законодавчої ініціативи багато уваги приділяється реалізації в регіонах довгострокових Стратегій розвитку. У Харківській області такий підхід прогнозування та планування використовується тривалий час. Так свого часу були розроблені Стратегія соціально-економічного розвитку Харківської області на період до 2015 рокудодатками), Стратегія сталого розвитку Харківської області до 2020 року, затверджена рішенням III сесії обласної ради VI скликання від 23 грудня 2010 року№ 27-VI.

http://kharkivoda.org.ua/?p=2232

 



Оставить комментарий




Інші матеріали

Чи готове місцеве самоврядування до застосування Закону про адмінпроцедуру?
Чи готове місцеве самоврядування до застосування Закону про адмінпроцедуру?

15 грудня набуває чинності Закон України «Про адміністративну [Читати далі]

Щодо недоцільності проведення виборів під час воєнного стану
Щодо недоцільності проведення виборів під час воєнного стану

Відповідно до чинного виборчого законодавства, протягом 2023-2025 [Читати далі]

Ключові події в громадсько-політичному житті Слобожанщини за жовтень
Ключові події в громадсько-політичному житті Слобожанщини за жовтень

Жовтень для місцевої влади на Сході України пройшов у турботах [Читати далі]

Події в соціально – політичному житті Сходу Україна у вересні
Події в соціально – політичному житті Сходу Україна у вересні

     Вересень у Східних областях України пройшов у турботах про [Читати далі]

Ключові події в громадсько-політичному житті Сходу України в серпні
Ключові події в громадсько-політичному житті Сходу України в серпні

Серпень видався найгарячішим місяцем не тільки в природі, але й [Читати далі]

Розділи

  • МС (187)
  • ГС (202)
  • Зверніть увагу (81)
  • Блог (30)
  • Моніторинг видачі віз (2007-2012) (6)
  • Адміністративні послуги (61)
  • Адміністративні послуги. Харків (91)
  • Європейська інтеграція (30)
  • Конкурси (8)
  • Бібліоміст (6)
  • Культура діалогу (69)
  • Діалоги заради миру (27)
  • Новини (330)
  • Статті (69)
  • Видання ФМД (23)

Olga Miroshnyk, Head Foundation of Local Democracy
12, Movchanovskyi vyizd, Office 13 Kharkiv, Ukraine 61001
Phone: +380501626045
E-mail: mirfmd@gmail.com, Web-site: www.fmd.kh.ua Facebook: FMD